Běhej bojiště Jankov - Zvěstovská

146 m
Povrch
Polní cesta

Běžecký areál na Habrovce je výzva. Bitva u stejnojmenné samoty dávno skončila, pro vás tu boj teprve začne. A to přímo u kamenného památníku historického střetu. Na lavičkách kolem něj lze ještě naposledy utáhnout tkaničky a vybrat trasu.

Před 378 lety byl zdejší terén výzvou pro švédské i císařské vojevůdce. Dnes se stává výzvou pro běžce. Na rozdíl od pečlivé přípravy vojenských stratégů vás čeká v podstatě jen to, jaké zvolit boty. Trasy je možné kombinovat a vytvořit si tak svůj vlastní běžecký okruh. Můžete se také držet značení přímo v terénu, na mapách.cz nebo si trasu stáhnout v aplikaci Strava.

Poběžíte místy, kudy kráčely evropské dějiny, členitou krajinou protkanou sítí cest vedoucích mezi vesnicemi. Velký Blaník vám bude doslova dýchat na záda.

Přidejte se do našeho klubu ve Stravě a sdílejte svoje zkušenosti s námi i s ostatními běžci v regionu.

Trasu si můžete prodloužit o 500 metrů pod vrchem Skalky, nebo lesem o 1 kilometr.

Navazující Zvěstovská + 0,5 km - Mapy.cz Strava

Navazující Zvěstovská + 1 km - Mapy.cz - Strava

Terén základní trasy

50 % polní cesta

50 % zpevněná cesta

Trasa má růžové značení.

Běhej bojiště Jankov - Zvěstovská

Lipová alej

Vyběhněte z parkoviště směrem na Ratměřice a po necelých 400 m odbočte z hlavní silnice na vedlejší. Pokračujte po silnici z kopce. Po pravé ruce minete rybníky Horní a Dolní Podhora a vběhnete do krásné lipové aleje, kterou poběžíte zhruba 1,5 km až po odbočku na Nosákov. Zde si můžete odpočinout.

Hasičské muzeum v Odlochovicích

V Odlochovicích na křižovatce pokračujte rovně směr Velký Blaník. Po pravé ruce minete místní hospůdku a po několika desítkách metrů proběhnete kolem Hasičského muzea. Pokud byste si potřebovali na chvíli odpočinout můžete tak učinit na konci Odlochovic na lavičce pod stromy u Mlýnského rybníka. Z Odlochovic vyběhněte směrem na Zvěstov po málo frekventované asfaltové silnici. Po celou dobu až do Zvěstova poběžíte z kopce lesem podél krásného potoka. Na trase vás čekají dvě odpočívadla s lavičkami.

Trojmezí

Na kraji Zvěstova se dejte doprava a pokračujte kolem rybníka a zámku k hlavní silnici. Odbočte doleva a běžte po chodníku až na konec obce, kde zabočte doprava na polní cestu. Možná vás překvapí, že před sebou uvidíte dvě polní cesty a budete váhat, kterou z nich se vydat. Uklidníme Vás. Vydat se můžete po kterékoliv z nich, jsou totiž souběžné a po několika desítkách metrů se zase spojí v jednu. Že jste se zatím nezapotili? Tak teď se to změní. Čeká Vás mírné stoupání po nezpevněné polní cestě až k Trojmezí, kde si můžete vydechnout na lavičce u Lípy přátelství. Cestou se můžete kochat krásnou krajinou, či malým ovčínem těsně před Trojmezím.

Dům sedláka Oneše z Ratměřic

Z Trojmezí je to už coby kamenem dohodil do Ratměřic. Na rozcestí za Trojmezím odbočte doleva a hned doprava k roubence. Proběhněte po cestě kolem zámecké zdi pod kamenným mostkem až do Ratměřic. Na prvním rozcestí odbočte vlevo a pokračujte k infopointu. Za ním odbočte ostře doprava a po 250 m se vydejte doleva a pokračujte po nezpevněné cestě kolem krásné dřevěné maringotky až k rybníku Jordánek a domku sedláka Oneše. Jak u rybníka, tak u domku si můžete ve stínu odpočinout na jedné z laviček.

Vyhlídka na Velký Blaník

Vyběhněte od rybníka do prudkého kopce. Nezapomínejte pořádně zvedat kolena, abyste nezakopli o jeden z velkých kořenů, které prorůstají cestou. Po pravé straně minete les a téměř na samém vrcholu kopce Vás okouzlí dominantní posed, na který chodíval lovit sám sedlák Oneš. Doběhnete na rozcestí jehož dominantou je vysoká bříza pod níž stojí mohutný kříž. Na rozcestí se vydejte doleva a pokračujte po cestě až k vyhlídce na Velký a Malý Blaník a pokochejte se překrásnou krajinou

Památník bitvy u Jankova

6. března 1645 se u středočeského Jankova odehrála jedna z největších a nejkrvavějších bitev třicetileté války. Ve sněhu a mrazu začala chvíli po rozednění bitevní vřava, které se zúčastnilo přes 30 000 vojáků a 20 000 koní. Pro třetinu životů, jak lidských, tak koňských, to byl poslední den pozemského života.